Wednesday 4 February 2015

Madu kelulut



Kelulut merupakan antara spesies lebah yang tidak menyengat, menjadikan serangga tersebut mudah dikendalikan berbanding lebah madu biasa. Madu serta kandungan propolis lebah kelulut memiliki khasiat yang lebih baik berbanding lebah biasa. Kajian MARDI juga menunjukkan madu lebah kelulut mengandungi pelbagai jenis asid fenolik yang sangat berguna pemakanan tambahan kepada manusia.  

200gm@59, 350gm@RM79 & 1kg@RM179
Asid p-coumaric sebagai contoh mengandungi bahan antioksidan yang tertinggi dan dipercayai mampu mengurangkan risiko kanser perut dengan mengurangkan pembentukan bahan nitrosamin (karsinogen) diikuti asid protokatechuik dan asid vanilik.
Manakala asid fenilpropionik, sejenis bahan utama madu kelulut juga dikatakan mampu mengurangkan enzim cyclooxygenase-2 (COX-2) yang menyebabkan pembentukan radang semasa perkembangan kanser usus besar.

Bahan tersebut juga berkesan dalam menurunkan tahap kolestrol dalam plasma darah, hati juga mengurangkan trigliserida dalam darah.


Menurut, Prof. Madya. Siti Amrah Sulaiman  penggunaan madu kelulut boleh menurunkan paras glukos pesakit diabetes selain berkesan untuk mencegah kanser dan gout (Utusan Online http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0520&sec=Timur&pg=wt_01.htm)

Sekiranya berminat boleh lah menghubungi 019-9150707.


Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130701/ag_03/Khasiat-madu-lebah-kelulut#ixzz3QPVhvIHg

1 comment: