Tuesday 3 April 2012

Pemurah membawa kebahagiaan (Sedutan radio IKIM jam 8.30pg 3/4/12)

Selalu nya orang yang pemurah akan sentiasa berada dalam kebahagiaan.  Malaikat sentiasa berdoa kepada Allah supaya melipat ganda rezeki kepada penderma.  Hadith nabi

 Dari Hakim bin Hizam r.a katanya:
”Tangan yang di atas (tangan yang memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (tangan yang menerima atau meminta). Maka kerana itu mulakanlah memberi kepada keluargamu. Sebaik-baik sedekah ialah ketika kaya. Sesiapa yang memohon dipelihara (agar ia tidak sampai meminta-minta) Allah akan memeliharanya dan sesiapa yang memohon dicukupkan (agar ia tidak bergantung selain kepada Allah) Allah akan mencukupkannya.” (al-Bukhari).

Menurut Uztaz Salleh semasa memberi  kuliah magrib di surau Taman Kalongan mengingatkan kepada jemaah supaya sentiasa bersedekah kerana dengan bersedekah boleh mengelak daripada menimpa kecelakaan..Insya-Allah. (Mohon pembaca artikel menderma al fatihah kepada Ustaz Salleh yg telah kembali rahmatullah pada tahun lepas).

Kisah benar ini adalah sedutan dari radio ikim yang menceritakan kisah seorang kontraktor yang sedang berhenti sembahyang di sebuah surau.  Setelah selesai sembahyang, beliau dapati beberapa orang kanak-kanak sedang belajar mengaji dengan ustaz.  Kelihatan mereka tergolong daripada keluarga sederhana.  Setelah sudah mengaji mereka dalam kegembiraan berlari-lari menuju ke warong untuk membeli minuman dan makanan.  Tetiba terlintas di hati kontraktor ini untuk membelanja kanak-kanak tersebut dengan memberitahu kepada mereka "hari ni pak cik akan membelanja kamu, makanlah apa yang kamu suka".  Setelah sudah, kontraktor ini lalu membayar jumlah yang dimakan oleh kanak-kanak tadi sebanyak RM23.70.  Selang beberapa hari selepas peristiwa tersebut, kontraktor ini amat terkejut dan bersyukur kepada Allah kerana beliau telah dianugerah tender yang bernilai RM237000.  Walaupun nilai tender nampak kecil kepada kontraktor besar, tetapi jumlah ini membuktikan Allah sentiasa memenuhi janjinya dengan melipat ganda kepada penderma.

Kisah kedua juga hampir sama dengan kisah di atas.  Sebagai usahawan yang bekerja sendiri, perancangan perbelanjaan adalah sangat penting.  Perbelanjaan di luar kawalan akan mengakibatkan syarikat akan menjadi muflis.  Oleh itu usahawan ini telah menyimpan wang sebagai "safety budget" sebanyak RM19000.   Sebagai muslim yang begitu aktif di surau taman yang didudukinya,  yang sentiasa menghulur bantuan kepada orang kampung sekiranya ada mengalami kesusahan.  Dalam persiapan bulan ramadan yang akan muncul, AJK surau mendapati kewangan yang ada tidak mencukupi untuk menampung perbelanjaan tambahan pembangunan kawasan sembahyang di surau tersebut sebanyak RM19000.  Lalu, AJK surau mengusul perkara ini kepada usahawan tersebut, untuk mendapat nasihat bagaimana utk mendapat kewangan sebanyak itu.  Usahawan ini teringat kepada simpanan "safety budget" sebanyak RM19000, lalu memberi jumlah tersebut kepada AJK surau dengan niat menderma di jalan Allah.   Susulan dari pendermaan ini, usahawan ini telah berjaya mendapat anugerah tender sebanyak RM19 juta.  Usahawan ini sangat terkejut dengan jumlah tender yang dia perolehi hampir sama dengan angka yang telah didermakan kepada surau.  Lalu dia bersyukur dan menangis dengan anugerah tersebut.

Oleh itu marilah kita sama-sama cuba dan menerap budaya menderma walaupun sedikit dan berkongsi pengalaman sekiranya hampir sama dengan senario di atas semuga kita mendapat mafaat dari penulisan ini. Insya-Allah...


1 comment: